Kedvenc játékaink régen és most

2016. október 27. - Kontent

A nagyszüleink még rongybabákkal és ólomkatonákkal játszottak, a mai apróságok pedig már magabiztosan nyomkodják a tabletet, mielőtt megtanulnak beszélni. Vannak azonban olyan játékok, amelyek sosem mennek ki a divatból, ugyanakkor az igényeinkkel együtt változnak.13427686_ae18690a193e5a84c53d5c75dfaf38ec_o.jpg

A játékoknak kiemelten fontos szerepük van a gyerekek fejlődésében: fejlesztik a kognitív és a fizikai képességeket, a kreativitást, elmélyült összpontosításra szoktatnak. Míg évezredekkel ezelőtt a természetben is fellelhető alapanyagokból - faágakból, kukoricacsuhéból, bogáncsból, rongyból, stb. - készültek, ma a legmodernebb technológiai eljárásokat is bevetik a gyártók. A játék színtere egyre inkább a virtuális valóság: ma már a 2-3 éves gyerekek már simán kezelnek egy tabletet, és komoly célcsoportot jelentenek a játékos, oktató applikációkat fejlesztőknél. Néhány példával szemléltetjük, hogy milyen óriási változáson keresztül mentek át a játékok az elmúlt néhány évtizedben.

A csattogós lepkétől a beszélő golyóig
A babák korábban különféle színes, csörgő, zörgő, hangot kiadó játékokkal játszottak, és persze bármi megfelelt, amit lehet húzni, tolni, vonszolni a földön. Minket egy csattogós lepke is nagyon boldoggá tett, ma a mechanikus játékokat már a legkisebbeknél is felváltják az "okosjátékok". A mászó babák figyelmét olyan interaktív eszközök, mint pl. a Beszélő sétagolyó kötik le - a mozgó golyó gombjait nyomkodva a kicsik különböző dallamokat és dalokat hallanak, megismerkednek az első színekkel, formákkal, állatokkal és hangokkal, amiket azok kiadnak.

Fiúknak és/vagy lányoknak?
Míg régen nem értékelte túlzottan a gyerekek környezete, ha az ellenkező nem játékaival játszottak, ma már egyre kevésbé számít ez. Ha mégis meg kell nevezni egy tipikus "fiús" játékot a régi időkből, akkor azok a napóleoni időkben divatba jött különböző ólomkatonák, amelyekkel egész háborúkat lehetett megvívni az asztalon. Modern változatai, az 1974-ben alapított Playmobil cég gyerekrajzok által ihletett figurái a lányok körében is nagyon népszerűek lettek. Ugyanebben az évben született meg a Moncsicsi, ami még a 80-as évekbeli Magyarországon is akkorát ütött, hogy képes volt a róla éneklő Ullmann Mónika karrierjének is löketet adni. Nem biztos, hogy egy mai gyerekből a majombaba ugyanakkora rajongást váltana ki, mint mondjuk egy programozható robot, egy Star Wars foglalkoztató könyv, vagy egy LEGO vidámpark.10921077_31d0b58db4a6b663d63535b0cd72a5ae_x.jpg

A fakockától a robotkutyáig
Valószínűleg mindenki emlékszik arra, hogy mennyire odavoltak az első LEGO-jáért a saját szülei - tény, hogy azelőtt jóval egyszerűbb építőjátékokkal kellett beérniük. Talán ez az a terület, ahol a legszembetűnőbb a fejlődés. Nagyszüleink még fa építőkockákból hoztak létre univerzumokat, ma már alap, hogy sok száz darabos, bonyolult építmények készülnek többek között LEGO-ból, olyan kerettörténetekkel, amelyeknek köszönhetően a játék nemcsak az építésről, hanem a szerepjátszásról és a képzelőerő fejlesztéséről is szól.
Az első beszélő babáktól és játékmackóktól még sírva fakadtak a gyerekek - nem véletlen, hogy néhány horrorfilmkészítőt is megihlettek ezek a játékszerek. Az interaktivitás sokáig kimerült abban, hogy a játékok reagáltak a hangra, ma viszont a gesztusokra és a különböző fényekre is adnak válaszreakciókat, jelzik, hogy "éhesek", vagy azt, hogy "unatkoznak". Az egyik legnépszerűbb játék, a Robotkutya például képes parancsszóra ülni, sétálni, és még hátra is szaltózik, ha a "gazdája" azt szeretné.

A gyurma evolúciója
A készen kapott, tömbben kapható gyurma is maga volt annak idején a mennyország. Ma már a speciális anyagból készült, "intelligens" gyurmával a gyerekek saját színű és tulajdonságú gyurmát készíthetnek, ami gömböt formálva visszapattan a felületről, nagy erőbehatásra széttörik kis darabokra, és nem szárad ki.terra_tarsas_004.JPG

Nem a győzelem a fontos
Minden családban volt legalább egy Ki nevet a végén? jellegű játék, ami valljuk be, inkább a szerencséről szólt, mint az ügyességről és az észről. A modern társasjátékok egy jelentős részénél már nem a versengés a lényeg, hanem az, hogy közösen kell létrehozni, megoldani, kitalálni valamit - egy igazán jó Activity-partiban valójában lényegtelen, hogy melyik csapat nyer. A legújabb generációs társasjátékokkal (pl. Robot Teknősök) a gyerekek már a számítógépes programozás alapjait is megtanulhatják játékos formában.

Mi legyen az Ország Játéka 2016-ban?

Idén immár negyedik éve rendezik meg az Ország Játéka című versenyt, amely rövid idő alatt a hazai játékpiac rangos szakmai vetélkedője lett. A JátékNet a közönség szavazataira és egy szakmai zsűri véleményére alapozott verseny elindításával nívós szakmai és közönségdíjat hívott létre. Emellett az Ország Játéka verseny jótékony célokat is szolgál. A nevezettek megismeréséhez, és szavazáshoz, kattintson az www.orszagjateka.hu-ra

A bejegyzés trackback címe:

http://kolyok.blog.hu/api/trackback/id/tr3211844277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.