Belefojtja a gyerekekbe a tudást az iskola

2017. szeptember 06. - Kontent

Sokszor éri az amerikaiakat látatlanban is az a gonoszkodó ítélet, hogy bár magabiztosak, de buták: „azt se tudják, Bukarest vagy Budapest”. Bezzeg – érkezik a hazai példa – a magyarok kimerítő ismeretet kapnak. A lexikális tudás oltárán viszont talán áldozattá válik valami sokkal lényegesebb: az önkifejezés, a stresszkezelés, a jó kiállás és az önmenedzselés képessége.

shutterstock_92055728.jpg

„Ők kevés tudással, nagy önbizalommal, mi meg nagy tudással, kevés önbizalommal rendelkezünk” – summázza Dr. Németh Zoltán, ismertebb nevén Dr. Prezi a különbséget, aki amellett, hogy a hazai retorika, azaz a nyilvános beszédet gyakorló klubok egyik meghonosítója, idén gyerek retorikai edzőtáborokat szervezett. „A kettőből kell összegyúrni egyet. A mi oldalunkról egy valamit kell tennünk, hogy megszerezzük ezt az önbizalmat.”

Humán dugulás a szánkon keresztül avagy mi hiányzik az oktatásból

Ismerős az a képlet, hogy a gyerek mindent megtanult, mégis rossz jegyeket hoz. Nem tudja átadni, szó szerint belesül a tudás, megöli a stressz a feleletet. Egy gyerekben, úgy 5-6 éves koráig azért nincs kifejezetten félelem, be nem áll a szája. Aztán elkezdik beléjük kódolni az iskolában. -Gyere ki, felelj! Ő pedig azt érzi: -Hú, ez nagyon rossz.

A magyar oktatási rendszer egyébként sem a nyilvános szereplést pártolja: inkább írásbeli dolgozatok vannak, sokkal kevesebb a felelés, és azokhoz sem jellemző, hogy pozitív élmény társul. Az élőbeszéd, az önkifejezés képessége, a retorika nem iskolai tananyag – vázolja Dr. Prezi.

Honnan ered az önbizalom és a jó kiállás?

Érdekes – folytatja –, hogy a szüleinktől megtanulunk beszélni, az iskolában megtanulunk helyesen beszélni, de sehol sem tanulunk meg hatásosan beszélni. Jól felépítve és minden olyan technikát alkalmazva, amitől a beszéd az beszéd lesz. Az iskolában megtanuljuk, hogy „így használd ezt a kifejezést”, vagy hogy „nem kezdünk háttal mondatot”. Ezzel szemben nem tanulunk meg sem jól beszélni, sem kiállni a gondolatainkért, ami azt jelenti, hogy azt az értékes gondolatot, ami bennem van, azt úgy tudom átadni, hogy a többiek is úgy érezzék, hiszek benne, birtokában vagyok a tudásnak. Tehát hiteles és magabiztos vagyok.

De nem csak az a fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak hatásosan beszélni, hanem hogy megtanulják, hogyan kell úgy elkezdeni valamit, hogy abban energia legyen, azaz „berúgni a saját motorukat”.

A legtöbb gyereknek csak egy kis mélyvíz kell

„Csodát persze nem lehet tenni öt nap alatt, de vannak sikersztorik” – hozza fel példának Zoltán a nyári retorika tábor legnagyobb meglepetését. „Bibinek hívták a lányt, ő úgy jött a táborba, hogy először is küldték. Az apukáját ismerem, így megkérdeztem tőlük, hogy ők szülőként hogy látták a történetet. Az első nap majdhogynem sírva ment haza: -Apa, elküldtetek ebbe a táborba, ez így még oké. De ma kiderült, hogy 5 nap múlva nekem föl kell állni egy színpadra és beszédet kell mondani… Hát ez így! Aztán ebből az állapotból nyílt ki a napok során, és végül a hét legmeghatóbb beszédét mondta.”

retorikatabor-7.jpg

Fontos, hogy a gyerekek megtalálják a saját stílusukat és a saját témáikat. Meg kell tanulniuk kiválasztani azt, amiről ők szeretnének beszélni. Bibi például a másoknak való segítésről beszélt az édesanyja példáján keresztül, aztán a saját példáján keresztül is, hogy nem olyan nagy dolog segíteni a másikat. Ez egy benne lévő, őszinte érzés volt, és hatalmas tapsot érdemelt ki vele.

Hogy néz ki egy retorikai edzőtábor? 

Az öt napos edzőtáborban délelőtt tanáraiktól és meghívott előadóktól sajátíthatják el a gyerekek az előadás-technika fogásait, a lámpaláz-kezelés vagy a történetmesélés fortélyait, délután a gyakorlaté a terep: elindul a saját beszédjük összerakása, kicsiszolása és begyakorlása. 
Szombaton pedig bemutatják a héten tanultakat, hiszen a tábor záróprogramja a szülők és rokonok előtt előadott 3-5 perces nyilvános beszéd. 

Bővebb információ a táborról itt olvasható 

Noémi, aki most 16 éves, színésznek szeretne tanulni. Az ő szempontjából elengedhetetlen a magabiztos beszédkészség. „Ha egyetemre megyek, a felvételin, ha munkát keresek, ha bárkivel beszélgetek, lesz egy kiállásom, magabiztos leszek. Nem úgy megyek oda, hogy stresszes vagyok. Megtanultuk használni mind-mappet, ami azt jelenti, hogy csinálok egy jegyzetet vagy rajzot magamnak, és azt követem. Így pontosan azt fogom elmondani, amit akarok.”

Sokat számít a gyakorlás és a tapasztalat. Például érzem én, hogy sokat tudok, jó vagyok a témámban, de nem ér semmit, ha nem tudom átadni. Ezzel szemben, ha tudom, hogy ezt egy frappáns metaforával (amiről tanulunk az iskolában) kell megfogalmazni és nem agyonbonyolítani, akkor az emberek egyből megértik. Vagy van egy történetem, ami hitelessé tesz engem. Ott lesz az aha-élmény.

A bejegyzés trackback címe:

https://kolyok.blog.hu/api/trackback/id/tr3012796222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.09.06. 11:18:28

Remek!
Gyakorlatilag rávilágítottál a korszerű angolszász oktatási módszerek és a hazai elavult poroszos közötti félelmetes problémákra!
A korszerű angolszász követi a technológiai és társadalmi változásokat, a mi oktatáspolitikánt pedig bebetonozza az elavult és káros "lexikális" és fegyelmezésalapút.
Aki ismeri a fővárosi AKG friss módszereit, az tudja, itt is lehetne alkalmazni a módszereket, de a többség megbotránkozik a "liberális" elvektől, amikor hall az iskoláról.
Nekem sokkal szimpatikusabb az amerikai modell, mely a kicsiket hagyja játékosan fejlődni és a megfelelő érettség elérésekor kezdi rájuk pakolni a terheket. Addigra megszokják a kötöttségeket, önálló gondolkodással bírnak, a játékosság a retorikai alapokat is javítja.
Mi bunkózzuk az ameriakat, mégis a világ őket igazolja. Ott - természetesen más okok miatt is - egyszerű a szakmaváltás és természetes a mobilitás is. Nálunk már iskolás korban gond, ha távolra kell menni tanulni és kollégiumba költözni.
Nálunk az is korlátozza a gyerekeket, hogy csak egy központi halalom áll az egész mögött, parancsirányítás a jellemző. Mennyivel másabb volt még a 70-es években is, amikor vállalatok kötöttek a diákokkal tanulmányi szerződéseket, amikor cégek egyben az ipari iskolákat is "patronálták". Az általunk elítélt "liberális" világban közben a cégek aktív szerepet vállalnak a helyi iskolák támogatásában (nálunk legutóbb ezt tiltották be) és ott nincs lázadás a sport és a művészetek ellen, hiszen azok is kiteljesítik a fiatalok életét.
Az alap a baj, nem az alapok eltakarítása és a parancsirányítás a jó út, de az sem, ha az abban élők maximum sírnak, mert azt hiszik, a kényszerített lojalitás majd egyszer nekik is jó lesz.
Nem lesz, mire bármilyen változás lenne, már nincs kit és kinek tanítania. Végleg lehúznak bennünket a klotyón!

Duplaxiii 2017.09.06. 11:24:38

Két súlyos tévedése van a posztnak!
Az egyik, hogy a Prezit nem kellene példának felhozni! Az egy speciális szakma egyébként remek alkalmazása, a marketingeseké! Ez a prezentációs terület alig 20%-a, de mivel egy marketinges termék marketingje kiváló, mindenki ezt akarja követni.
A másik, hogy a fiatalok "némaságának" nem az iskola az okat! Egyszerűen a szülők ma már okoseszközökkel váltják meg a foglalkozás energiáját, a mai fiatalok egyszerűen pici koruk óta valamilyen egyoldalú elektronikus berendezés előtt élik a mindennapjaikat. Egy tévével, egy számítógéppel, egy tablettel nem lehet beszélgetni! Azt a szülőkkel kellene...

]{udarauszkasz 2017.09.06. 11:25:30

@Duplaxiii: ezt az orszagot a nemzetkozi elit sorolta a balkanhoz,es ennek megfeleloen alakitottak a kormanyzati,tarsadalmi rendszert. Ja,nem a Sorosrol meg ilyesmirol beszelek,hanem azokrol,akik a mindenkori kormanyzatot iranyitjak. A partok,a politikusok valtoznak,de a valodi hatalom ugyanazon kezben van 28 eve. Szisztematikusan teszik tonkre az oktatast is,ez is a lezullesztesi terv resze. Eloszor csinaljuk ki a helyi feldolgozoipart, aztan belulrol az oktatast,es az egeszsegugyet,hogy ne is tudjak maguktol visszaepiteni.

A tudomány sosem téved! 2017.09.06. 13:41:00

Iskola: az állami intézmény, ami a tudomány nevű szekta dogmáit magoltatja.
Nem csoda, hogy káros hatása van a gyerekekre.
Sajnos amíg ilyen erős ez a szekta, hogy nem lehet megkérdőjelezni a dogmáit, addig nem is várható nagy változás.
Bár vannak alternatív iskolák (waldorf, montessori, és szerencsére egyre több...), ahol jobban érzi magát a gyermek, de magoltatás ott is folyik.
Szét kellene válnia az államnak, és a hittérítésnek...

zokogjatok 2017.09.06. 13:55:39

@Duplaxiii: "Aki ismeri a fővárosi AKG friss módszereit, az tudja, itt is lehetne alkalmazni a módszereket, de a többség megbotránkozik a "liberális" elvektől, amikor hall az iskoláról."

www.origo.hu/itthon/20140829-evi-otmillio-nelkul-ide-be-se-teheti-a-labat.html

Na ja, úgy könnyű liberálisnak lenni, ha nem lát a nebuló egy cigányt se. Kb. ez a "liberálisság" megvetésének lényege, elefántcsonttoronyból észosztás.

czinimini 2017.09.06. 14:27:10

Na, ezt gyakorolhatnák a magyar órákon, és a vitatkozást. Sajnos a kommunikációról csak követhetetlen táblázatok vannak a tankönyvben, a tanárok pedig általában kész válaszokat várnak.
Ha néha lehet kiselőadásra jó jegyet kapni, annak nem a jegy miatt örülök, hanem azért, mert végre kiáll a gyerek, összefüggően előad valamit, és sikerélménye van.

Kovi1970 2017.09.06. 15:04:59

Az átlag magyar sajnos egyre sötétebb, semmivel sincs magasabb szinten mint az átlag amerikai.

A gond azzal van, hogy az amerikai elit rendes oktatást kapott, a magyar elit meg csak magyarosan művelt, tele értelmetlen maszlaggal, amit azért tanítottak neki, mert egy oktatónak kellett egy állás, és ismert valakit az egyetemen.

Egy átlagos MŰVELT amerikai ismeretei sokkal használhatóbbak és valódibbak lesznek, mert az egyetemek PÉNZÉRT adnak tudást, amelynek piacképesnek kell lennie.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2017.09.06. 16:05:40

Sok beszédnek sok az alja,
Adja tovább, aki hallja,
S szószátyárság néma ökre
Hallgasson el mindörökre!
:)

Scherzer Marcell 2017.09.06. 19:34:55

Kedves szerző!

Nem találtam elérhetőséget, kérlek írj nekem a scherzermarcell kukac gmail pont com e-mail címre!

Szeretnék egy cikket a blogodra, szerintem érdekelni fog a dolog :)

richelieu b. 2017.09.06. 22:19:05

Kedves Duplaxiii!
A cikk sehol sem említi a Prezit és a táborban sem szerepelt. Ez egy retorika tábor volt.

richelieu b. 2017.09.06. 22:26:14

@Duplaxiii: A Prezi nem példa itt. A táborban nem került elő, csupán a tábor megálmodójának a neve DrPrezi.
és persze, hogy a szülők a kiindulópont, de 7 éves kortól az idejük nagyobbik részét az iskolában töltik.