Videójátékozhat egy súlyosan beteg gyerek?

2019. június 27. - Kontent

game_1.jpg

A verekedős, lövöldözős játéktól csak agresszív lesz a gyerek - mondja az egyik iskola, míg a másik oldalon ott van az, hogy: inkább ezeken vezesse le az ember a feszültséget, mint a való életben. Most akkor hol van az igazság? A helyzet az, hogy a videójátékokat nem lehet csak így beskatulyázni. Lehet, hogy annak idején, amikor a gyermekünk megvetette velünk, kikönyörögte, esetleg jól meg is érdemelte egy sikeres nyelvvizsga után azt a bizonyos játékkonzolt, akkor azzal hitegettük magunkat, hogy nem is egy agysorvasztó masinát szabadítottunk rá kisfiunkra, kislányunkra, hanem egy oktató és készségfejlesztő segédeszközt. A gépben megvan a lehetőség, hogy jóra is tudjuk használni, de persze a céltalan lövöldözős játékok futtatására is alkalmas. Ez már rajtunk múlik.

Lehet, hogy az otthonról ki se mozduló gyereket egy VR játékkal lehet mozgásra ösztönözni, esetleg egy Nintendo Wii-vel, aminek a legtöbb játéka komolyabb testmozgást igényel kontroller nyomogatásánál. A stratégiai játékok komplexebb gondolkodásra sarkallhatják a játékost. Mindezek mellett nyelvtudásukat is fejleszthetik, ha nem magyar nyelvű játékkal játszanak. Persze, ezeket is vehetjük belemagyarázásnak, mert alapból azért a videójátékok azért vannak, hogy így vagy úgy, de elszakítsanak bennünket a valóságtól, hogy kicsit kikapcsoljunk.

Ahogy egy stresszes munkanap után jólesik leülni Fifázni, esetleg Call of Duty-zni, úgy egy beteg kisgyereknek sem árt, ha napi egy-két órát nem a kibírhatatlan fájdalmaival van elfoglalva, hanem azzal, hogy meglegyen a következő szint a játékban. Szóval a játék lényegében a gyógyulást is segítheti.

 

Ezekkel a trükkökkel könnyen ráveheted a gyereket a fogmosásra

Nem kis kihívás rábírni a gyerekeket, hogy a fogmosás napi rutinját ne lógják el, és  megértsék: a fogaikra vigyázni kell. De nem kell pánikba esni, könnyen meghozhatjuk a kedvüket a fogtisztításhoz. Mutatjuk hogyan.

shutterstock_537866464.jpg

Dehát még csak tejfogai vannak!

Talán már kevésbé intenzíven, de azért még él a köztudatban az a tévhit, hogy a tejfogak védelme nem olyan lényeges, hiszen úgyis kihullanak. Az igazság azonban az, hogy a tejfogak állapota meghatározza a maradandó fogak egészségét. Vagyis, ahogy kinőnek az első fogak, el kell kezdeni a rendszeres tisztítást. Amíg egészen pici a gyerek, az ujjunk is megfelel a célnak, nem kell fogkefét használni.

1 éves kor körül viszont már vehetünk kifejezetten 1-2 éveseknek szánt fogkefét, az ilyen termékek puhábbak, így a kicsi nem tudja felsérteni velük az ínyét. Persze az sem mindegy, hogyan tisztítjuk a fogaikat: a szakemberek szerint a még önállótlan kicsik esetében a fognyakra 45 fokos szögben helyezett fogkefét körkörösen kell mozgatni, kívül belül. Vigyázat, oda-vissza ne sikáljuk csak a rágófogak felszínét, mert azzal felsérthetjük az ínyét, amivel egyrészt fájdalmat, másrészt rossz élményt okozunk neki.

Másfél éves kortól már fogkrémet is használhatunk, de  mindenképpen a gyermek korának megfelelőt vásároljunk. Eleinte csak kis adaggal mossuk a fogát, 2 éves kor után már borsónyit használhatunk, ekkor ugyanis már biztonságosan tud öblögetni és köpni. Ne hagyjuk, hogy egyedül bajlódjanak a fogkefével, mutassuk meg, hogyan kell csinálni, és kezdetben, kisiskolás korig, jobb, ha a szülők végzik a művelet nagy részét! Minden területtel legalább 30 másodpercet kell foglalkozni, így a fogmosás optimálisan úgy 2 percig fog tartani. Ennél több ne nagyon legyen, mert, ha túl sokáig mossuk a fogacskáikat, esélyes, hogy sérül az íny. Arra is figyeljünk, hogy a mosás ne legyen túl erős, de túl gyenge se!

De hogy érjük el, hogy ne kényszernek élje meg a fogmosást?

A gyerekeket a legkönnyebben játékos módon lehet rávenni a tanulásra, vagy arra, hogy magukévá tegyenek olyan feladatokat, amik egyébként nem feltétlen szórakoztatják őket. Így van ez a fogmosással is, ráadásul a “kedvcsináláshoz” már számos segédeszköz áll a rendelkezésünkre: ott vannak az ízesített gyerekfogkrémek, a kimondottan lurkókra tervezett fogkefék, mesék, dalok, sőt, léteznek applikációk is - kimondottan a fogmosáshoz fejlesztve.

Te is kitalálhatsz egy mesét

Hogy később természetes legyen a gyerekeknek a szájhigiénia, a legjobb, ha eleinte közös játékként vezetjük rá annak fontosságára. Kitalálhatunk egy mesét, mondhatjuk például azt, hogy a szájában valamilyen aprócska képzeletbeli lények élnek, akik ártani akarnak a fogaknak, és csak a fogmosással tehetünk ellenük. Persze nem kell szegény gyereket halálra ijeszteni, de az fontos, hogy megértessük vele: a fogmosás ellógása következményekkel jár. Ne spóroljunk a dicsérettel sem, mondjuk neki, milyen ügyes, amikor először mossa egyedül a fogát, vagy amikor épp nem vág le előtte egy hisztit.

Okos alkalmazás a fogakért

A mai gyerekek már pár éves korukban rutinosan nyomkodják a szüleik telefonját, úgyhogy nyugodtan használhatunk mobil applikációkat is. A Mágikus Disney Fogmosó időmérő appban például Némó, Jégvarázs, Star Wars, Marvel szuperhősök, Disney karakterekkel hoznak kedvet az alapos fogmosáshoz. Nincs más feladat, mint kiválasztani egy karaktert a gyereknek, ami a fogmosással kel életre. Az app méri az időt, ha a kicsi két percig mossa a fogát, egy meserészletet is végig nézhet, sőt egy albumba képeket is gyűjthet a kedvenc karakteréről.

disney-magic-timer-ss1.jpg

Fogynyűvő manó és társai

Nem mai találmány, hogy a felnőttek mesékkel, dalokkal próbálják meg rávenni a gyerekeket a fogmosásra, vagy egyéb feladatokra. Emlékezzünk csak az egyik jól ismert mesekönyvre - a Fognyűvő manócskára, amiben Nyalókás Gergő jól megszívja, amiért nem mos fogat, ellenben annál több cukorkát majszol el titokban lefekvés előtt. A könyv nem vesztett aktualitásából és népszerűségéből, a mai napig megtalálható a könyvesboltokban.
covers_40107.jpg

Ha ennél eggyel modernebbet szeretnénk, akkor itt van ez az online elérhető cuki rajzfilm, ami egyfelől a helyes fogmosásra tanít, másrészt azt is elmagyarázza, persze gyereknyelven, hogy mi történik az ember fogával, ha az ételmaradékok a fogak között maradnak.

És itt egy picivel hosszabb verzió, amiben főhősünk Tomi, a fogmosással ismerkedik:

A mondókák is segítenek!

Végezetül ne feledjük a jó öreg mondókákat se, amik nemcsak fogmosásra ösztönöznek, hanem egyben a memóriát is fejlesztik. Mutatunk két verziót, ezeket akár fogmosás közben is mondogathatjuk a kicsikkel.

Várfalvy Emőke:

Mondóka fogmosáshoz

Itt a kefe, itt a krém,

Gyere ide Kicsikém,

Húzzad szépen jobbra balra,

Szépen körözz, erre-arra,

Ne siess, légy alapos,

A fogkrém legyen jó habos!

Fent ügyesen, kívül belül,

Alul is mosd, az idő repül,

De még nincsen vége ám,

Mosd még tovább Kisbabám!

Kergesd el a manócskákat,

Kik megrágnák fogacskádat,

Seperd őket ki a szádból,

Szaladjanak tőled távol.

Hess Manócskák, hess hess hess,

A fogmosásnak vége lesz,

Hagy lássam csak,

Ügyes voltál,

Egy puszi a jutalom!

 

Patonai Gabriella:

A fogmosó mondóka

Kívül körkörösen, csir-burr-burr,

Belül kisöpröm, huss-huss-huss,

Kívül tiszta, belül szép,

Ahol rágok, ott kell még.

Határozottan, de nem erősen,

A fognyüvőket le is győztem!

 

Nem mindegy, milyen fogkefét használ a gyerek

Amit gyerekkorban megtanulunk, az később hatással lesz egész felnőttkorunkra, így van ez a fog- és szájápolás körüli teendőkkel is. Nem véletlen, hogy a gyermekirodalomban és a különböző marketinges akciókban is rendszeresen visszatérő figurák a fogmanók és a fogtündérek, akik játékos formában segítenek megtanulni, hogyan kell helyesen fogat mosni. És mivel.

shutterstock_327637304.jpg

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen fogkefét adunk a kezébe

Még akkor sem, ha az az elsődleges cél, hogy a gyerek megszeresse a fogmosást. Érthető, ha ezért hajlamosak vagyunk mindenféle színű és cuki fogkefét bevetni, figyelmen kívül hagyva néhány fontos tényezőt. Például azt, hogy a fogkefe elérje a fogsor lehető legnagyobb részét. Ebből soha ne engedjünk, még akkor se, ha a gyerek a cuki, de rosszabb minőségű csillámpónis fogkefe után hisztizik.

Az apróságoknak 12-13 éves korig vásárolhatunk direkt az ő igényeikre szabott gyermekfogkeféket is. Ezeket az eltérő méret mellett az is megkülönbözteti a felnőtteknek szánt termékektől, hogy puha, lekerekített végű sörtékkel rendelkeznek, így kímélik a fogínyt és az érzékeny fogakat is. A fokozott biztonság érdekében a legkisebbeknek gyártanak korong alakú nyéllel rendelkező fogkeféket is, így biztos, hogy nem nyelik le azokat. Ha pedig nem vagyunk biztosak abban, hogy jól mossa-e a fogát, szerezzünk be lepedék elszínező rágótablettát, így azonnal látjuk majd, hol végez félmunkát a fogkefe.

Amikor kezdenek önállósodni - úgy 5 éves kortól -, már érdemes megnézni a fogkefe szárát is: minél ügyesebben bánik a gyerek a fogkefével, annál vékonyabb markolatút vásároljuk neki.

Mi a helyzet az elektromos fogkefékkel?

A szakértők véleménye szerint az elektromos fogkefe megkönnyíti a fogmosást, főleg gyerekkorban, amikor a kicsik még a kézügyességükre sem számíthatnak annyira. Ráadásul az elektromos kütyük egy sor olyan plusszal is rendelkezhetnek, amelyek játékos módon segítenek megkedveltetni a kicsikkel a sokszor nyűgként jelentkező mindennapi fogmosást. Az újabb elektromos fogkefékbe már beépítenek olyan jelzőberendezéseket is, amelyek azonnal figyelmeztetnek, ha túl erősen rányomjuk a fogakra a sörtéket.

Bye-bye gyerekfogkefe

Felnőtt fogkefére majd csak a fogazat kicserélődése után tereljük át a gyerekeket (12 éves koruk körül). A váltás után elsősorban arra figyeljünk, és erre érzékenyítsük a gyereket is, hogy a fogkefe feje ne legyen ormótlanul nagy. A túl nagy fej ugyanis megnehezíti, hogy a hátsó fogakhoz is könnyedén hozzáférjünk.

Az íny védelme érdekében a sörte legyen puha, még akkor is, ha erős mozdulatokkal mosunk fogat, utóbbi egyébként egyáltalán nem tesz jót az ínyünknek. Médium fogkeféket, közepes sörtekeménységgel tehát csak akkor válasszunk, ha biztosak vagyunk fogmosási technikánkban, illetve hajlamosak vagyunk a fogkőképződésre is. Ezen kívül még fontos a lekerekített végű sörte, amely a kíméletes tisztaságért felelős.

Az sem mindegy, meddig használja a gyerek a fogkefét

A szakemberek egybehangzó véleménye szerint 3 havonta kell váltani az elnyűtt fogkeféket (elektromos fogkefék esetén: fogkefefejeket). Addigra a sörték megkopnak, baktériumok fészkelik be magukat a kefébe, amelyek az ínygyulladás mellett számtalan kellemetlen betegséget is okozhatnak. Sokan azt sem tudják, pedig nagyon fontos, hogy megfázás és torokfertőzés után is ki kell cserélnünk a fogkefét, hiszen mikrobák ragadhatnak bent a szálak között, amelyek tovább fertőzhetnek.

Vedd észre, ha a kortársai bántják a gyerekedet!

Általában az iskolai zaklatás csak akkor derül ki, amikor már nagy a baj, és különösen igaz ez az internetes formájára, amely akár öngyilkosságba is hajszolhatja a fiatal áldozatokat. Pedig a tinik - még ha burkoltan -  vagy tudattalanul is, de küldik a segélykiáltásokat, amiket a szülőknek észre kéne venniük.

Tovább

Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait

Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye nélkül. A téma feldolgozásához Dr. Sós Márta családjogászt kérdeztük meg a hazai állapotokról.

uj_apertura_hu_f8.png

Tovább

Játsszunk együtt, de mikor és mit?

Talán szülőként nem vagyok egyedül azzal az érzéssel, amikor délután hazaérünk a suliból/oviból, és a gyermek azonnal azzal nyúz, hogy játszunk. Persze ezer dolgom van, így következésképp lelkiismeret-furdalásom is, hogy azt kell, mondjam, nem érek rá.

young_gru_sad.jpg

Tovább

Fogas kérdés – fogápolás kiskorban

Nekem határozott elképzeléseim voltak a gyermekem fogzásával kapcsolatban, igyekeztem sokat olvasni róla , és úgy éreztem, hogy elég tájékozott is vagyok. Például a borostyánláncról is azt gondoltam, szükségtelen hókuszpókusz - hát hogyan is hatna az a gyöngysor a fogsorra? Egészen addig gondoltam így, amíg a sok sírós éjszaka után feladtam elveimet és kipróbáltam. Mint ahogy kipróbáltam az összes krémet, rágókát, masszázst és ráolvasást. Nem tudom, hatott-e bármi, mindenesetre Dr. Idő kinövesztette az összes tejfogat, és így megoldódott a probléma.

shutterstock_85525411.jpg

Tovább

Szabadtéri sportok gyerekekkel

Bár ősz van, kicsiknek és nagyoknak egyaránt kiváló testi-lelki feltöltődést jelenthet egy szabadban, aktívan eltöltött családi nap. A közös családi élmény pozitív hatásán túl, előny, hogy a gyerekekkel egészen kicsi kortól kezdve lehetőségünk van megszerettetni és a mindennapjaik részévé tenni a sportolást, ami mind rövid-, mind hosszútávon csak a javukra válik.

Kedvcsinálóként íme egy csokor személyes kedvenceimből.

1_7.jpg

Tovább

Belefojtja a gyerekekbe a tudást az iskola

Sokszor éri az amerikaiakat látatlanban is az a gonoszkodó ítélet, hogy bár magabiztosak, de buták: „azt se tudják, Bukarest vagy Budapest”. Bezzeg – érkezik a hazai példa – a magyarok kimerítő ismeretet kapnak. A lexikális tudás oltárán viszont talán áldozattá válik valami sokkal lényegesebb: az önkifejezés, a stresszkezelés, a jó kiállás és az önmenedzselés képessége.

shutterstock_92055728.jpg

Tovább

Azt szeretnénk, hogy a gyerekek ne közmunkásnak akarjanak menni

Told a román határ mellett található kis zsákfalu. Nehezen megközelíthető, a világtól elzárt hely, ahol sok halmozottan hátrányos helyzetű roma fiatal és felnőtt él. A Toldi Tanodában Lencse Máté neveléstudománnyal foglalkozó doktorandusz hallgató - korábbi Vodafone Főállású Angyal – szakmai felügyelete alatt csaknem 40 gyerek kap egyéni igényeire szabott online és személyes tanulástámogatást. Nem a másnapi házi feladatok elkészítése a cél, a legnagyobb kihívás pedig a gyerekek belső motivációjának fenntartása.

Honnan jött az „online korrepetálás” ötlete?

Lencse Máté: Az egész tanodát a gyerekek találták ki. Szerveztünk néhány tábort, tanultunk azokkal, akik pótvizsgára készültek, és azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek igénylik azt, hogy valaki minden figyelmével csak velük foglalkozzon egy-másfél órán át. A különórákat azok is kérni kezdték, akiket nem fenyegetett a bukás. Nekik is vittünk néhány feladatot, és nagyon élvezték.

Miért pályáztad meg a Vodafone Főállású Angyal pozícióját?

A kicsit szervezetlen, de nagy lelkesedéssel végzett önkéntes munkát akartam átgondoltabbá és fenntarthatóbbá tenni, hosszú távon is. Egy tanulástámogatási projekttel pályáztunk, amiben kulcselem volt, hogy online tanulási környezetben segítsük a gyerekek fejlődését. Az internetes korrepetálás nemcsak praktikus, hanem költséghatékony és ezért fenntartható is, és így a gyerekek digitális kompetenciája is fejlődik.

A Vodafone Alapítvány 2017-ben is meghirdette Főállású Angyal Programját, melyre szeptember 7-ig bárki pályázhat, aki elhivatottságot érez az iránt, hogy 12 hónap alatt saját programja megvalósításával segítsen felszámolni a digitális analfabetizmust, miközben a fizetését az Alapítvány állja egy éven keresztül

Ha Önben hasonlóan megvan az elhivatottság, hogy mások életét jobbá tegye, pályázzon, és legyen a Vodafone Főállású Angyala! 

Miért döntöttetek az egyéni tanulástámogatás mellett?

Mivel csak az iskola után tudunk a diákokkal foglalkozni, a leghatékonyabb formát kerestük, ez pedig az, hogy mindenkivel egyénileg tanulunk. Minden gyereknek van egy mentora, fejlesztési terve és egyénre szabott foglalkozástervet kap. Ami teljesen más lehet két olyan ötödikes esetében, akik ugyanazzal a tantárggyal foglalkoznak. Minden gyerekről, minden óráról tanulási naplót vezetünk, értékeléseket adunk. Ezek sok információt nyújtanak a mentoroknak, ezekre lehet építkezni.Van, akinek több ráhangolódásra van szüksége, míg mással azonnal elkezdhetjük a feladatokat. Kevesebb időt töltünk velük, mint a tanárok a suliban, de így minőségileg sokkal jobban tudunk egy-egy gyerekkel foglalkozni. Ha pl. az egyik tanulónk olvasási vagy a szövegértési ismereteit szeretnénk fejleszteni, olyan szöveget keresünk, amiről tudjuk, hogy érdekelni fogja. Ha el szokott fáradni, a foglalkozás közepére is betervezünk egy játékot, például kimegyünk egy kicsit focizni.

Mi történik egy ilyen foglalkozáson? Megírjátok együtt a házi feladatokat?

Nem az a célunk, hogy a másnapi matekdoga ne egyes, hanem kettes legyen, hanem az, hogy felmérjük azokat a problémákat, hiányosságokat, amiket görget maga előtt a gyerek. Vagyis nem házit írunk másnapra, hanem szakemberek által összeállított fejlesztési tervek szerint haladunk. Természetesen, ha a gyerek ezt kéri, segítünk az iskolai mindennapokban is. De a gyerekek nagy része nem tart ott, ahol a tananyag. Akinek olvasási problémái vannak, nem tud műelemzéssel foglalkozni. Megtaníthatnánk őket arra, hogy biflázzanak be 3 mondatot, és akkor meglesz a hármas, de nem ezt tesszük, ez nem vezet sehova.

Hogyan veszitek rá a gyereket, hogy iskolai után még a tanodába is elmenjenek?

A belső motivációjukra építünk. A gyerekeknek minden esetben joguk van azt mondani, hogy most nincs kedvük jönni, vagy azt csinálni, amit terveztünk. Ilyenkor persze azon kattog az agyunk, hogy hogyan tudjuk abba az irányba terelni, amiről azt gondoltuk, hogy neki szükséges. Izgalmasnak kell lennünk, ezért is készülnek személyre szóló foglalkozástervek. De vannak más, motivációt támogató elemek is. Például minden tanuláshoz jár 10 perc számítógéphasználati lehetőség - ha összegyűlik elég, akkor a tanuló azt is mondhatja, hogy aznap csak internetezni szeretne. Megünnepeljük a születésnapokat, minden ünnepelt kap egy kis ajándékot, és fordított napra van lehetőség. Akinek születésnapja van, taníthatja az önkéntest vagy pedagógust - így lehet belecsúszni pl. egy hastáncórába is. Hihetetlen frusztrációk ki tudnak ilyenkor jönni, könnyen kapjuk a rossz jegyeket.

Lencse Máté a 2013/14-es évben volt a Vodafone Főállású Angyala. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója és doktorandusz hallgatója egy éven át segítette koordinátorként az Igazgyöngy Alapítvány Toldon folytatott munkáját, és a berettyóújfalui kistérségben élő hátrányos helyzetű gyerekek tehetséggondozását. Mára az ebből a programból kinőtt Toldi Tanoda szakmai vezetője.

A program a mélyszegénységben élő gyerekek és családjaik esélyegyenlőségnek megteremtésére irányul. Máté önkéntesek, elsősorban egyetemisták bevonásával és a rendelkezésre álló korszerű online kommunikációs eszközök használatával járul hozzá a mélyszegénységben élő gyerekek társadalmi integrációjához.

A tanodába 39 fő jár, ebből 2 felnőtt is, akik a középiskola elvégzése miatt tanulnak itt. Nagycsoportos kortól várják a gyerekeket.

Van olyan, akit nem sikerül rávenni a kiegészítő órákra?

Egyetlen olyan eset volt tavaly, aki úgy döntött, hogy nem akar járni. Lefutottuk a szükséges köröket, beszéltünk a családdal is, és végül úgy döntöttünk, hogy ennek nincs így értelme. Sokkal kiszámíthatóbb azokkal dolgozni, akikkel 2012-ben, elsős, vagy még nagycsoportos korukban kezdtünk el foglalkozni, mint azokkal, akik idősebb korukban csatlakoztak. Náluk sokkal több volt a kudarcélmény és a probléma.

Milyen eredményeket értetek el?

A markáns eredmények még messze vannak, mivel nem csináljuk elég régóta a programot. De nem az érettségik és a felvételik száma a legfontosabb. Ha elkezdesz egy 6 éves gyerekkel foglalkozni, 12 év múlva derül ki, hogy a munkádnak van-e eredménye. Ezért más mutatókat használunk. Például napról napra kérdés az, eljön-e a gyerek, és már az siker, ha megjelenik a tanodában. Az esetek 70-90 százalékában egyébként ez így van. A részvétel olyan külső tényezőktől is függ, mint az időjárás – ha túl rossz, vagy túl jó az idő, esélyesebb, hogy nem jönnek el.

A kulcskérdés az attitűdváltozás, hogy a gyerekek és a családok is pozitívabban, értékként tekintenek az iskolára, a tanulásra. Ez kevesebb konfliktust jelent, és máris érkeznek a jobb eredmények. Nemcsak a kognitív területeken való fejlődés jelent jobb jegyeket, hanem a gyerek így jobban tud viselkedni, igazodni az iskola elvárásaihoz, és járulékosan jobb lesz a tanulmányi eredmény is. A ösztöndíjprogramosok tanulmányi átlaga nem érte el a hármast, amikor kezdtünk, most 4,1 felett volt.

És azok is sikertörténetek, amikor meg tudunk fordítani folyamatokat. Volt egy srác, akinek könyörögtünk, el is mentünk érte, de csak néha jött, és akkor sem dolgozott igazán jól. Aztán sikerült utat találni hozzá, és a második évben már majdnem 50 alkalommal jött el. Időközben elköltöztek a településről, és onnantól busszal kezdett járni hozzánk, tanulni és a közösségi programokra is. Hihetetlen ellenállás volt benne, most meg büszke arra, hogy a tanodába jár.

Hogyan választjátok ki az önkénteseket?

Igyekszünk nagyon sok önkéntessel dolgozni. Komoly integrációs lehetőség a tanulók számára, hogy olyan, tőlük korban nem túl messze álló fiatal felnőttekkel találkozzanak, akiknek nem a közmunka volt az terv. Az önkéntesek nagy része pedagógus- vagy tanárszakos hallgató.

A legfontosabb elvárás velük szemben a proaktivitás, de minden jelentkezőt szívesen látunk. Bedobjuk őket a mélyvízbe: arra vagyunk kíváncsiak, hogy tudnak-e elég befogadók lenni, és kommunikálni a gyerekekkel, akik egyébként nagyon nyitottak. Persze közben minden támogatást igyekszünk megadni, most augusztus végén például belsős képzéseket is tartottunk.

Mire vágynak a toldi gyerekek?

Nagy szerepe van a tanodának és az integrációnak abban, hogy ezek a vágyak és álmok igazi vágyakra és álmokra tudjanak hasonlítani. Azt szeretnénk, hogy a gyerekek ne közmunkásnak akarjanak menni, hanem boltosok, óvónők akarjanak lenni. Kevesen szeretnének egyelőre űrhajósok vagy orvosok lenni, és ez nem egy vidám dolog. Reméljük, hogy azok, akikkel 5-6 éves koruk óta dolgozunk, olyan szakmákat fognak felsorolni, ami tényleg érdekli őket, és mi persze igyekszünk minél több mindent megmutatni a világból

Milyen terveitek vannak?

Az első álmunk mindig az, hogy meglegyen a finanszírozás a következő tanévre. Óriási lehetőség volt, hogy a Vodafone egy évig állta a teljes foglalkoztatásom hátterét. Most elő kell teremteni a rezsit, az önkéntesek utazási költségeit, a fizetéseket. Különféle pályázatokból, saját projektekből próbáljuk meg ezt megoldani. Most pl. társasjátékok fejlesztésével kezdtünk el foglalkozni, amihez a tesztek során a gyerekek is sokat hozzátettek. A játékok értékesítéséből származó bevételből finanszíroznánk a költségek egy részét.

Mit ad neked a tanoda vezetése?

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy sosem vagyok fáradt, vagy sosem érzem kilátástalannak a helyzetet. De 5 és fél év távlatából is azt mondom, hogy rengeteg örömünk van, meg mosolyunk. Én nagyon jól érzem magam attól, hogy ezt csinálom. Nem a küldetéstudat, meg a társadalom megváltoztatása a motivációm, nem ezekbe kapaszkodom.

Egyszerűen hihetetlenül jó pedagógusként olyan közegben dolgozni, ahol megvalósíthatod az ötleteidet, és meg kell oldanod, hogy a gyerekek akarjanak oda járni. És ha ott vannak, ki kell találnod, hogy mit csináljanak. Amikor a megérkeznek 4 óra 10 perckor a busszal, már mögöttük van 8 óra iskolában eltöltött idő. Csak akkor fognak eljönni, ha tudják, hogy valamilyen hasznos, izgalmas dolog fog történni a tanodában. Más esélyünk nincs. Ez inspiráló, kihívásokkal teli és hálás feladat.